شاید شما داستان معروف هیزم شکنی که فرصت تیز کردن تبرش رو نداشت شنیده باشید. هیزم شکنی که هر روز انرژی مضاعفی برای کارش صرف میکرد اما میزان هیزمی که هر روز جمع میکرد، کمتر و کمتر میشد. تا اینکه یک روز شخصی که الوارها رو ازش تحویل میگرفت، پرسید آخرین بار کی تبرت رو تیز کرده ای؟ هیزم شکن جواب داد اینقدر سخت مشغول کار بودم که فرصت تیز کردن تبرم رو نداشتم. تیز نکردن تبر و مدتها سخت کار کردن با تبر کند، مثالیه برای انجام کارها به شکلی سخت و بدون استفاده از تکنیکهای هوشمندانه. شاید خیلی از ما تمام سالهای تحصیل، مثل همین هیزمشکن رفتار کرده باشیم. درس خوندن برامون کاری فرسایشی و خسته کننده شده باشه و شبهای امتحان هم با چندین و چند بار مطالعه هنوز مطالب درسی برامون نامفهوم باشن. در این مطلب قراره درباره تکنیکهایی صحبت کنیم که بازدهی مطالعه در ایام امتحانات رو برامون بالاتر ببره. پس آماده باشید برای تیز کردن تبرهاتون!
جایی که برای مطالعه انتخاب میکنید باید به اندازهی پهن کردن کتاب و دفتر ها و یادداشت هاتون جا داشته باشه. مهم تر از اون، نور کافی دارید؟ صندلیتون به اندازهای راحت هست که بعد از چند ساعت مطالعه دچار گردن دردن نشید؟ تاثیر این موارد موقع درس خوندن بیش از چیزیه که به نظر میرسه. پس حتماً جایی رو برای مطالعه انتخاب کنید که احساس راحتی داشته باشید و بیشترین میزان تمرکز ممکن براتون امکان پذیر باشه. برای بعضی افراد این تمرکز فقط در حالت سکوت کامل ایجاد میشه و برای بعضی دیگه باید یه موسیقی ملایم وجود داشته باشه تا به تمرکزشون کمک کنه. به این موارد فکر کنید و برای پیدا کردن عادت هاتون زمان بذارید.
چه قدر از حافظه بصریتون موقع درس خوندن کمک میگیرید؟ یکی از مفیدترین تکنیکها اینه که پیش از شروع مطالعه یک مبحث، سعی کنید هر چیزی که از قبل میدونید رو درباره اون بنویسید. بعد جاهایی رو که هنوز نمیدونید و سوالهایی که در ذهنتون درباره اون مبحث پیش میاد رو بنویسید. این کار آمادگی ذهن رو برای یادگیری چندین برابر میکنه. در کنار این سعی کنید پاراگراف ها رو به نمودار و فلوچارت تبدیل کنید. کمک گرفتن از حافظه بصری، کاریه که باعث میشه موقع امتحان، مباحث رو خیلی سریع تر به یاد بیارید.
این موضوع در دانشگاه حالت پیچیدهتری داره و بیشتر در امتحانات مدرسه و آزمونهای ورودی دانشگاه کاربرد داره اما با کمی جستجو ممکنه بتونید از دانشجوهای سالهای بالاتر که قبلاً این درس رو با همین استاد گذراندن کمک بگیرید.
تکرار مباحثی که مطالعه میکنید برای اطرافیان نقش بسیار موثری در یادگیری بهتر مطالب درسی داره. اطرافیان شما در زمان مطالعه برای امتحان، ممکنه هم اتاقیهای خوابگاه باشن که خودشون هم سخت درگیر درس خوندن هستن اما اگر در خونه مطالعه میکنید، امکان سود بردن از همراهی پدر و مادر باقی اعضای خانواده رو دارید.
اگرچه ممکنه فکر کنید ساعتهای متمادی مطالعه کردن کار سازنده و مفیدی باشه اما این کار در عمل به بازدهی شما ضربه میزنه و سرنوشتی شبیه هیزم شکن اول داستان پیدا میکنید. عادتهای افراد متفاوته و نمیشه نسخه واحدی رو برای همه در نظر گرفت پس سعی کنید عادت هاتون رو بشناسید و ببینید زمان بهینهای که ذهنتون توانایی بیشتری برای تمرکز در زمان مطالعه داره چقدره. مثلاً بعضی افراد صبحها تمرکز بیشتری میتونند روی مطالعه داشته باشند و بعضیهای دیگه شبها توانایی بیشتری برای مطالعه و تمرکز دارند. گاهی هم باید از کتاب جزوه جدا بشید و خودتون رو در معرض هوای آزاد قرار بدید. اصلاً هم از این کار احساس عذاب وجدان نداشته باشید و بدونید که ذهن شما به هوای آزاد و دریافت ویتامین دی از تابش خورشید نیاز داره.
خبر خوب اینه که موقع درس خوندن نه تنها نباید از غذا غافل شد بلکه برای حفظ سطح انرژی و قدرت تمرکز باید مواد غذایی اندازه کافی به بدن برسونید. خبر نه چندان خوب اینه که باید حسابی از خوراکیهایی که ارزش غذایی پایینی دارن (اما احتمالن خوشمزه هستن) مثل فست فود پرهیز کنید. بدن شما باید با مواد مغذی که به افزایش قدرت حافظه و تمرکز کمک میکنن مثل ماهی، انواع مغزها، خوراکهایی مثل خوراک لوبیا و عدسی و میوهها تغذیه بشه. این موضوع نه تنها برای زمان مطالعه بلکه برای روز امتحان هم صدق میکنه. وعدههای غذایی در روز امتحان باید حاوی غذاهایی باشه که به طور آهسته هضم میشن و انرژی آزاد میکنن
رعایت این مورد شاید به اندازه رعایت نکته قبلی راحت نباشه. ما عادت نداریم تا زمانی که تشنه نشدیم آب بخوریم. اما راه چاره اینه که دائماً ظرفی مثل یک پارچ آب حین درس خوندن در اطرافمون باشه. روز امتحان هم در صورت امکان یک قمقمه کوچک همراه با خودتون داشته باشید.
ممکنه تجربه این کار رو در ساعتهای قبل از امتحان داشته باشید. توصیه ما اینه: پیش از اینکه اینقدر به زمان امتحان نزدیک بشید، با همکلاسیها دور هم گروه مطالعه داشته باشید. ممکنه سوالاتی پیش بیاد که اونها جوابش رو بدونن و برعکس. البته این تکنیک شاید برای کسانی که فقط در سکوت و تنهایی میتونن تمرکز کافی داشته باشند تکنیک کاربردی نباشه اما اگر میتونید از خودتون مطمئن باشید که در جمع دوستان و همکلاسی ها توانایی تمرکز دارید، حتماً از این تکنیک بسیار مفید استفاده کنید.
جمع بندی:
درس خوندن از سنین پایین بخشی از زندگی همه ماست اما با وجود این عادت چندین ساله، هنوز خیلی هامون از تکنیک خاصی برای بازدهی بهتر مطالعه استفاده نمیکنیم و کماکان همون روشهای سنتی درس خوندن رو که از زمان مدرسه بهش عادت داریم، در دانشگاه هم ادامه میدیم. هم برای مدل و سبک درس خوندن و هم برای مدیریت زمان، تکنیکهای هوشمندانهای وجود دارند که ما تعدادیش رو در این مطلب ذکر کردیم. با یک سرچ ساده در گوگل هم به راحتی میشه به کلی تکنیک دیگه دسترسی پیدا کرد. پس بهتره این روند خستهکننده و طاقتفرسای درس خوندن رو از یک جایی به بعد کنار بگذاریم، و برای سالهای آینده تحصیل، برنامه درست و اصولی تری داشته باشیم.
منبع: استادیو
روز جمعه (۳ آوریل/۱۵ فروردین) و پس از توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره گفتگوی او با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و اظهار امیدواری آقای ترامپ درباره احتمال نزدیکی مواضع عربستان و روسیه بر سر تولید، قیمت نفت پس از هفتهها سقوط افزایش یافت؛ و هر بشکه برنت با حدود چهار دلار افزایش به بالای ۳۴ دلار رسیده بود. افزایش قیمت نفت در روز جمعه در حالی بود که کمتر از دو هفته پیش هر بشکه نفت برنت به زیر ۲۲ دلار هم رسیده بود؛ این نرخ، پائینترین قیمت نفت را در ۱۸ سال اخیر ثبت کرد.
چین، بزرگترین واردکننده جهان است که تا پیش از شیوع کرونا حدود روزانه حدود ۱۴میلیون بشکه نفت وارد میکرد؛ کاهش این تقاضا و چشمانداز منفی بازار باعث افت قیمت نفت در جهان شد.
از جمله دلایل عمده سقوط قیمت نفت در ماههای اخیر کاهش تقاضا در بازار و همچنین تنش عربستان و روسیه بر سر قیمت بوده است. اختلاف اخیر روسیه و عربستان به حدود یک ماه پیش برمیگردد، زمانی که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه تصمیم داشتند روزانه یک و نیم میلیون بشکه از تولید خود بکاهند که با اختلاف ریاض و مسکو (تولید کننده غیرعضو) توافقی حاصل نشد و متعاقب آن قیمتها سقوط کرد.
قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی شاهد کاهشی معادل ۶۵ درصد بوده است.
با فراگیری کرونا در جهان، بسیاری از شرکتهای نفتی یا تولید را متوقف کردهاند و یا حجم تولید را کاهش دادهاند. این وضعیت باعث شده شرکتهای بزرگ نفت و گاز در جهان هزینههای خود را هم در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) کاهش دهند. هشت شرکت بزرگ نفتی در جهان، از جمله آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان) و شرکت هلندی-بریتانیایی "رویال داچ شل" اخیرا این کاهش هزینهها را معادل ۲۸میلیارد دلار اعلام کردهاند. این رقم معادل بیست درصد هزینههای اصلی است که پیشتر ۱۴۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.
عربستان پیش از اتفاقات اخیر گفته بود قصد دارد از دو ماه دیگر (ماه مه) با افزایش ۶۰۰ هزار بشکه در روز، صادرات خود را به ۱۰/۶ میلیون بشکه برساند. تولید روزانه نفت عربستان در ماههای گذشته به طور متوسط ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود ولی گفته شده تا ۱۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید دارد.عربستان از جمله کشورهایی است که تولید نفت در آن ارزان تمام میشود.
منبع: bbc news فارسی
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و صادرکنندگان بزرگ غیر عضو، ملقب به "اوپک پلاس"، جلسهای اضطراری برگزار کردند که عربستان میزبان آن بود. کشورهای عضو اوپک و همپیمانان آن از جمله روسیه در یک نشست اضطراری با کاهش روزانه ۱۰ میلیون بشکهای تولید نفت خود به توافق رسیدند. این تصمیم از نظر گستره و میزان کاهش تولید بی سابقه است ویک اقدام تاریخی محسوب می شود. با این وجود، بازارهای جهانی نفت امروز جمعه ۱۰ آوریل با کاهش قیمت ها این پیام را فرستادند که میزان کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز کافی نیست و نمی تواند تعادل از بین رفته بین عرضه و تقاضای جهانی نفت بر اثر کرونا را دوباره احیا کند. گسترش اپیدمی کرونا، آهنگ رشد تولید دراقتصاد جهانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و کاهش داده است. توقف بسیاری از فعالیت های اقتصادی و اجرای سیاست های جداسازی اجتماعی و قرنطینه و مسدود شدن مرزها برای مسافران، تقاضای جهانی نفت خام را در حدود ٢٠ تا ٢٥ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. در همین حال ظرفیت ذخیره سازی نفت که از هفته های گذشته در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است، به مرحله نزدیک به اشباع رسیده است. در چنین شرایطی است که کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای نفت نمی تواند بازار های جهانی نفت را قانع کند.
منبع: rfi.fr
بسیاری از علاقه مندان به موسیقی از تفاوت های جزیی تار و سه تار اطلاع ندارند و هنرآموز مبتدی در هنگام خرید تار یا خرید سه تار تردد دارد که کدام یک را انتخاب کند. تار و سه تار هر دو از دسته سازهای زهی زخمه ای (یا زهی مضرابی) به حساب میآیند، با این تفاوت که سه تار با ناخن (انگشت سبابه دست راست) نواخته میشود اما تار را بوسیله یک مضراب فلزی که بخش انتهایی آن از موم عسل طبیعی ساخته میشود (تا به تناسب راحتی دست نوازنده تغییر شکل دهد) مینوازند. هر دوی این سازها به نوعی ریشه در ساز ایرانی و باستانی بربت (که بعدها “عود” اعراب و “لوت” اروپاییها از روی آن ساخته شد) دارند، به این معنا که از یک کاسه تشدید صوت (کاسه رزنانس)، یک دسته (شامل بخشی اصلی و سردسته) و سیمهایی که بر روی دسته و کاسه کشیده شدهاند بعنوان اجزای اصلی تشکیل میشوند.
شوربختانه تاریخچه دقیقی درباره منشاء این دو ساز وجود ندارد، اما میتوان به استناد یافتههای تاریخی و روایات گفت که بدون شک تار و سه تار متعلق به ایران و در کل سرزمینهای آریایی هستند و بر اساس آثاری که از آنها در اشعار و نگارههای قدیمی باقی مانده، برای نمونههای باستانی سه تار قدمتی چند هزار ساله و برای تار دستکم پانصد سال قدمت تخمین زده میشود. تار در دورههای پیشین، خصوصاً دوره قاجار، ساز غالب موسیقی ایرانی بوده است. البته سازهای تار و سه تار امروزی نسبت به آنچه در گذشتهها وجود داشته است دستخوش تغییرات متعددی در جهت بهبود ساختار و صوت شدهاند. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا سه تار چهار سیم دارد؟ یکی از مهمترین تغییرات بوجود آمده در ساختار سهتار، اضافه شدن سیم چهارم به این ساز است (از نظر تاریخی چهارم، و از نظر موقعیت سومین سیم با شمارش از پایین به بالا) که به روایت از استاد ابوالحسن صبا، درویشی به نام مشتاق علی شاه اقدام به این کار کرده است (به همین دلیل این سیم به “سیم مشتاق” معروف است). به دنبال آن در دهههای بعد، تار نیز توسط درویش خان، از پنج سیمه بودن به شش سیمه بودن درآمد (سیم پنجم به آن اضافه شد) تا تکمیل گردد و توقعات نوازندگان آن دوره را برآورده کند.
همانگونه که گفته شد تار و سه تار در اجرا از نظر ابزار مضرابزنی متفاوت هستند. استفاده از ناخن در نوازندگی سه تار، صدایی لطیفتر نسبت به تار که آن را با مضراب فلزی مینوازند ایجاد میکند. در رابطه با تکنیک نوازندگی، تقریباً تمام تکنیکهای نوازندگی تار و سه تار مشابه است. تنها تفاوتی که میتوان به آن اشاره کرد، شیوه مضراب راست و چپ جابجا در این دو ساز است. در نوازندگی تار مضراب عادی یا راست، زخمهای است که از بالا به پایین بر سیم وارد میشود و مضراب چپ مضرابی است که از پایین به بالا بر سیم فرود میآید. در نوازندگی سه تار، درست عکس آنچه بر روی تار اتفاق میافتد برقرار است، یعنی مضراب راست سه تار از پایین به بالا، و مضراب چپ از بالا به پایین اجرا میشود.
همانگونه که انتظار میرود، ابعاد کوچکتر و ظریفتر سه تار نسبت به تار، موجب میشود صدای ملایمتری داشته باشد. صدای سه تار زنگدار اما لطیف و کمحجم است. حجم صدای سه تار برای اجراهای زنده و گروهی (لااقل بدون استفاده از تکنولوژیهای امروزی) کافی نیست، از همین رو از گذشته تا به امروز، سه تار را سازی برای خلوت و تنهایی هنرمند میشناسند. شاید بهترین توصیف از سه تار، نظر استاد ابوالحسن صبا درباره این ساز باشد که گفته است: “سه تار سازی است که برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است”. تار اما در مقابل، صدایی غنی و پخته و به مراتب بلندتر از سه تار دارد. صدای پرقدرت تار، استفاده از آن را در گروهنوازیها عملی میکند.
و در نهایت:
برخی معتقدند که اگر نوازندهای ابتدا تار را یاد بگیرد، بعدها سهتار را بهتر خواهد نواخت. برخی دیگر معتقدند که سه تار شروع آسانتری است. به نوآموزان موسیقی توصیه میشود که سلیقه خود را معیار اصلی انتخاب بین این دو ساز یا هر دو ساز دیگری قرار دهند. هیچ سازی نسبت به ساز دیگر برتری ندارد. اگر صدای سازی را دوست میدارید و مایل هستید خودتان را در مقام نوازنده آن ساز ببینید، آن ساز برای شما “بهتر” یا مناسبتر است. فراموش نکنید که تنها نوازندهای موفق خواهد بود که با ساز خود ارتباط خوبی برقرار کند، و زمانی که این ارتباط بوجود بیاید، هم شخص نوازنده و هم مخاطبین وی از نوای دلنشین یک ساز لذت خواهند برد.
منبع:تار یا سه تار
ویروس کرونا که ابتدا در ووهان چین شایع شد، در حال حاضر بسیاری از کشورها را درگیر کرده است. ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که شمار مبتلایان یه این ویروس بسیار زیاد است. فرانسه؛ آمریکا، کره جنوبی، ایران و ... از جمله کشورهای درگیر با کرونا هستند. شیوع کرونا ویروس در ایران از قم آغاز شد و بعد از آن تهران و سایر استان های کشور را درگیر کرد. تا اکنون بنا به آکار وزارت بهداشت شمار مبتلایان در این کشور ۲۴۸۱۱ نفر است که از این میان ۸۹۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند و 1934 نفر جان خود را از دست داده اند.
نمی توان گفت داروی قطعی که بتواند از ویروس کشنده را مهار کند وجود دارد و ضمن اینکه هنوز آمپولی که برای مقابله با این ویروس تولید شده به مرحله آزمایش بر روی جانور است و روی انسان استفاده نشده است.
البته این داروها اختصاصی برای کرونا ویروس نبوده اما اثراث مثبتی نیز دارند همچنین این داروها در مراحل ابتدایی بیماری باید مصرف شوند و برای پیشگیری نباید مورد استفاده قرار بگیرند.
سنتورها در انواع مختلفی تولید میشوند. سازنده های سنتور معمولا نام خود را به عنوان برند سنتور بر روی سنتور درج میکنند. به عنوان مثال استاد صادقی که از سازنده های به نام سنتور در ایران هستند سنتور های خود را با برند سنتور صادقی عرضه می کند. در این مطلب میخواهم به برخی از سنتور های صادقی اشاره کنم و آنها را از لحاظ ساختمان و مواد به کار رفته در آنها بیشتر مورد بررسی قرار دهم.
سنتور صادقی ۱۲ خرک مینیاتور، یکی از مدل های کامل ساخته شده توسط کارگاه استاد موسوی است. همانگونه که در عنوان این سنتور ذکر شده است، تعداد خرک های آن از حالت متداول ۹ تایی بیشتر است و این ویژگی باعث می شود که این ساز فواصل بیشتری را در گستره صوتی خود پوشش بدهد. تعداد بیشتر نیم پرده ها و ریز پرده هایی که می توان بر روی این سنتور داشت، امکان نواختن قطعات متنوعی از دستگاه های موسیقی ایرانی را فراهم می آورد و از این رو، نوازندگی که می خواهند در موقعیت های خاص، محدوده گسترده تری از اصوات موسیقیایی را در اختیار داشته باشند، می توانند از این ساز ۱۲ خرک به بهترین نحو بهره ببرند.
صدای سنتور صادقی ۱۲ خرک مینیاتور، در تمامی گستره صوتی آن، صدایی یکدست و شفاف است و نکات منفی همچون تقه کردن را ندارد. هم چنین این ساز اصطلاحاً زیر مضراب نرم است و نوازنده را در نوازندگی های طولانی خسته نمی کند.
صفحه رویی و زیرین و کلاف های این سنتور از چوب گردوی مرغوب ساخته شده و در سمت راست کلاف، به اقتضای آنکه گوشی ها در این سمت قرار می گیرند، از چوب مقاوم تری استفاده شده است. گوشی ها به راحتی کوک می شوند و در جریان نوازندگی، به خوبی کوک نگه می دارند. در ارتباط با جزییات ظاهری و تزیینی این سنتور، می توان به طرح زیبای مینیاتور در وسط صفحه، طرح چهارخط در تمام حاشیه صفحه و طرح های گل بر روی کلاف پایین و پیشانی ساز اشاره کرد. هم چنین بر روی صفحه سه گل (حفره صوتی) تعبیه شده است. صنعت و ساختمان ساز، گویای آن است که طی مراحل ساخت، به جزییات و کیفیت کلی ساز توجه ویژه ای شده است. علاوه بر اینها، وجود پیکاپ به نوازنده این ساز اجازه می دهد که صدای آن را به آمپلی فایر انتقال داده و در اجراهای زنده از صدای بلندتری از این ساز بهره مند گردد.
ارزیابی سنتور صادقی 12 خرک مینیاتور از نظر کارشناسان این ساز
امروزه ساز سنتور از محبوب ترین سازهای موسیقی ایرانی است که صدای منحصر به فردش را چه به صورت تک نوازی و چه در قالب گروه نوازی ها بسیار می شنویم. سنتور از بدنه تماماً چوبی، خرک های چوبی و سیم های فلزی که در دسته های چهارتایی از روی خرک ها می گذرند تشکیل شده است. در بعضی از سنتورها با روش های خاص، بر روی بدنه سنتور طرح های تزیینی ایجاد می کنند تا ساز از نظر زیبایی بصری نیز دلپذیرتر باشد. از جمله طرح های تزیینی اجرا شده بر روی سنتورها، طرح چهار خط یا همان خاتم کاری در نوار حاشیه ی صفحه رویی است که در سنتور صادقی چهار خط دو مهر نیز توسط سازنده بر روی ساز اجرا شده است.
برای بدنه این سنتور (صفحه رویی، کفه، کلاف) از چوب گردوی باکیفیت استفاده شده که اجزای آن با ظرافت تمام در کنار هم قرار گرفته و به هم چسبانده شده اند و در مرحله پرداخت و رنگرزی چوب نیز، دقت و سلیقه بالایی به کار گرفته شده است.
گوشی های سنتور صادقی چهار خط دو مهر، از نوع آهن آبکاری اتوماتیک هستند و به خوبی کوک شده و کوک نگه خواهند داشت. سیم هایی که روی ساز بسته شده اند نیز از نوع با کیفیت سیم های سنتور هستند. این مدل نیز مانند همه سنتورهای صادقی همراه با تمامی تجهیزات ضروری از جمله جعبه، مضراب، آچار، شناسنامه و ضمانت نامه ارائه می شود.
ارزیابی سنتور موسوی یک مهر ویژه از نظر کارشناسان این ساز
سنتور ساز خوش صدای موسیقی ایرانی است که در دسته بندی سازهای مختلف، جزو زهی-کوبه ای ها به حساب می آید. نوع متداول امروزی سنتور دارای ۱۸ خرک (دو ردیف ۹ تایی) و ۷۲ سیم است که بصورت دسته های چهارتایی از روی خرک ها می گذرند و روی کلاف چپ و راست سنتور به سیم گیرها و گوشی ها متصل می شوند. در تزیین ساز سنتور از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که هرکدام شکل منحصر به فردی به این ساز اصیل ایرانی می بخشد.
سنتور صادقی چهار خط معمولی، از سری سازهای معمولی (غیر سفارشی) این سازنده است که با طرح خاتم کاری چهار خط در تمام حاشیه صفحه، نسبت به سایر مدل ها قابل تشخیص است. جنس کلی ساز (صفحه رویی، کفه، کلاف و خرک ها) از چوب گردو است. سیم های زرد استفاده شده بر روی این سنتور، از نوع سیم های درجه یک آلمانی “بدرا” است. گوشی ها از نوع آهن آبکاری اتومات هستند و شکل و نظم قرارگیری آنها بر روی کلاف راست، در نگهداری خوب کوک بر روی این سنتور تأثیر مهمی داشته است.
فاصله بین سیم ها در سنتور چهار خط معمولی صادقی به خوبی تنظیم شده است تا اثری از نواقص صوتی در صدای آن وجود نداشته باشد. در بخش زیرین ساز (بر روی کفه) سه برجستگی کوچک تعبیه شده است که ارتفاع ساز را از سطحی که بر روی آن قرار می گیرد قدری بالاتر می برد تا حجم صدای ساز مقداری افزایش پیدا کند. در مجموع کیفیت صوتی سنتور صادقی مدل چهار خط معمولی، قابلیت کوک نگه داشتن آن، و سایر خصوصیات صنعتی و ساختاری آن، این ساز زیبا را برای هنرجویانی که قصد آغاز یادگیری موسیقی ایرانی را با ساز سنتور دارند، به یک گزینه مناسب و هم چنین مقرون به صرفه تبدیل کرده است.
ارزیابی سنتور صادقی چهار خط معمولی از نظر کارشناسان این ساز
منتظر بخش های دیگر این مطلب باشید...
منبع مطلب:کلکسیون سنتور