همانطور که اطلاع دارید تقریبا عود ثبت جهانی شده است و کار پرونده عود به اتمام رسیده است. در رابطه به ثبت جهانی سنتور، سال گذشته داریوش پیرنیاکان؛ دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی؛ اعلام کرده بود که اگر بودجه در اختیارشان قرار دهند و سازمان میراث فرهنگی مساعدت کند، تدوین پرونده سنتور را نیز انجام خواهد شد.
باوجود اینکه سنتور در ایران بسیار برجسته است و ما سازندگان قدری داریم که با برندهایی مانند سنتور موسوی، سنتور وظیفه دوست، سنتور صادقی و سایر انواع سنتورها فعالیت دارند اما استاد پیشکسوت موسیقی در همان زمان اعلام کرد که سنتور باید به طور مشترک ثبت شود چرا که چین، اروپای شرقی، ترکیه هم آن را دارند. همچنین به این مورد اشاره کرد که ما می توانیم سازهایی که در دیگر کشورها وجود ندارد و تنها متعلق به ایران هست را برای آینده نگاه داشته ام تا در یونسکو ثبت کنیم که می توان به سه تار اشاره کرد.
ایشان دقیقا به این مورد اشاره کرد که پرونده عود را جمع آوری و ویدئوی ده دقیقه ای را برای یونسکو آماده و به سازمان میراث فرهنگی ارسال کردیم تا این پرونده برای سال 2019 در یونسکو ثبت شود. اما امکان دارد کشورهایی که ساز عود دارند بخواهند هنگام ثبت یونسکو به ما بپیوندند، همچون ساز کمانچه که پیش از آن جمهوری آذربایجان درخواست کرد و ما نیز پیوستن آنها را به پرونده پذیرفتیم.
زمانی که ساز کمانچه در یونسکو ثبت جهانی شد چالشی که وجو داشت این بوده است که به اسامی کشور ها به ترتیب الفبا ثبت نشود زیرا جمهوری اسلامی ایران بعد از سایر کشور ها قرار می گرفت. که خوشبختانه با مقاومت ها و استدلال های ردیف دان موسیقی ایران این مورد تایید شده است و اکنون اگر کمانچه را در سایت یونسکو جستجو کنید، نام ایران می آید.
خوشبخاته چون ایران از نظر فرهنگی گستره بسیار پهناوری دارد هر زمان که میخواهد یک اثر میراث معنوی را ثبت جهانی کند کشورهای دیگر نیز میخواهند به آن بپیوندند و این اتفاق نباید خشم ما را به همراه داشته باشد بلکه باید به این قضیه افتخار کنیم. مثلا زمانی که 12 کشور میخواهند در پرونده ثبت عید نوروز سهیم باشند یعنی اینها زمانی جز ایران بوده اند.
علاوه بر ساز کمانچه که در ثبت آن با کشورهای دیگر سهیم شده ایم احتمالا در ساز سنتور و نی نیز این اتفاق بیفتد.
منبع:ایرنا
ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرده که هواپیمای مسافربری اوکراینی "بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد" هدف پدافند ضدهوایی قرار گرفته و سرنگون شده است.
خبرگزاریهای ایران صبح شنبه، یازدهم ژانویه - ۲۱ دی ماه، با صدور اطلاعیهای از ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور ساقط شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بر اثر اصابت موشک ضد هوایی اعلام کردند .این در حالی است که مقام های ایرانی طی دو روز گذشته بارها اخبار و ادعای مقام های کشورهای غربی درباره شواهد مرتبط با هدف قرار گرفتن این هواپیما را قویا تکذیب و آن را غیر ممکن خوانده بودند و اصرار داشتند که سقوط هواپیما به علت اصابت موشک تهمتی از آمریکا و ریاست جمهوری آمریکا؛ دونالد ترامپ؛ است که می خواستند لذت شیرین پیروزی سپاه پاسداران در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را از ملت ایران و سپاه پاسداران بگیرند.
این بیانیه در حالی صادر شد که مقامهای ایران در دو روز گذشته بارها تاکید کرده بودند که هیچ موشکی در زمان سانحه سقوط بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین شلیک نشده است.
این سانحه دلخراش تنها ساعتی پس از آن روی داد که سپاه پاسداران ایران اعلام کرد بامداد چهارشنبه در دو حمله موشکی مجزا به دو پایگاه هوایی عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند حمله موشکی کرده و به انتقام قتل هدفمند قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، ۲۲ موشک به سوی این پایگاهها در استان های انبار و اربیل پرتاب کرده است.
به نوشته رویترز، به احتمال زیاد خدمه هواپیما فرصت چندانی نداشتند که به نزدیک شدن موشک واکنشی نشان دهند. مایکل دویتسمن، پژوهشگر موسسه مطالعات بینالمللی میدلبوری واقع در ورمونت، آمریکا، گفته است: "خدمه پرواز این هواپیما احتمالا حتی نمیتوانستند نزدیک شدن موشک را مشاهده کنند و علاوه بر این، در آن زمان کوتاه پس از بلند شدن از باند فرودگاه، خلبان کاملا درگیر هدایت هواپیما بوده است."
منبع خبر: BBs news فارسی
در پی واژگونی هواپیمای مسافربری اکراینی، مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینما، که آثار به یادماندی و برگزیده ای هم چون دندان مار، تیغ و ابریشم، سفر سنگ، تجارت، ردپای گرک، گوزن، قیصر، سلطان را ساخته است. از حضور در جشنواره فیم فجر 98 انصراف داد. ایشان با فیلم "خون شد" قرار بود در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشته باشد.
سخنان ایشان در این ویدئو کوتاه :
خیلی بغض دارم... من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم. سمت و سویم همیشه مردم هستند. مردم روزگار سختی را می گذرانند. روزی نیست که خبرهای بد نشنویم. دلم نمیخواهد فیلمم در جشنواره نشان داده بشود.
امیر احمد قزوینی بازیگر جوان تئاتر و سینما که همین امسال دو فیلم " جان دار " و " ماجرای نیمروز رد خون " را روی اکران داشت، هم از شرکت در جشنواره فجر کناره گرفت. متن ایشان در صفحه اینستاگرام:
من امیر احمد قزوینى با همین ته مانده ى عواطف انسانى ام از بازى در نمایش "پروانه ى الجزایرى " براى اجرا در جشنواره ى فجر انصراف مى دهم . مى دانم غیبت این بنده ى حقیر هیچ تأثیرى در شهوت تندیس خواهى خیلى از رفقا نمى گذارد. به حرمت چشمان ِ معصومِ "راستین " و "ری را "من که نمى توانم ، حداقل امسال را نمى توانم ، شما اگر مى توانید خوشا به حالتان.
منبع: صفحه مسعود کیمیایی
دانشگاه شهید بهشتی یکی از معتبرترین دانشگاههای دولتی ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع شدهاست. دانشگاه شهید بهشتی دارای ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. در حال حاضر سعدالله نصیری قیداری رییس این دانشگاه می باشد. این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران بهدستور محمدرضا پهلوی و توسط علی شیخالاسلام تأسیس شد و تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده میشد. علیرغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، پذیرش دانشجو در مهر ۱۳۳۹ و توسط دانشکدههای معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکدههای دانشگاه بودند انجام شد. در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد. (منبع: ویکی پدیا)
این روزها خیلی از دانشجویان براشون مهمه که آیا این دانشگاه یا هر دانشگاه مطرح دیگه ای در ایران جای مناسبی برای تحصیل در رشته مورد علاقه شون هست یا نه. چون قطعا تمایل ندارند یک سال یا حتی بیشتر پشت کنکور بمونن و چند سال بدون از وقت و عمرشون رو بزارن ولی به چیزی که میخاستند نرسند. خب اینجاس که این مسئله مهم و برجسته میشه که اساتید و امکانات دانشگاه چطوریه و قطعا مهمه که چه کسانی در مورد این فاکتورها نظر میدن. این مشخصه که اگه خود دانشگاه توی سایتش در مورد این فاکتورها چیزهایی گفته ولی از قدیم گفتن که شنیدن کی بود مانند دیدن. اینجاست که نظر دانشجوهایی که رفتن و دیدن و درس خوندن و توی دانشگاهی که مد نظر ماست فارغ التحصیل شدند برامون خیلی مهم میشه. من خیلی گشتم و تونستم یه سایتی پیدا کنم که تنها مرجع نقد و بررسی دانشگاه و حتی اساتید هستش. دانشجوها میرن اینجا ثبت نام میکنن و به اساتید و دانشگاه ها امتیاز میدن. من از صفحه دانشگاه شهید بهشتی تصاویری تهیه کردم و اینجا گذاشتم.
امتیاز دهی دانشجویانی که در دانشگاه شهید بهشتی درس خوانده اند یا مشغول تحصیلند، به فاکتورهای مختلف این دانشگاه
امتیازدهی دانشجویان به اساتید دانشگاه شهید بهشتی
یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز، همانطور که احتمالاً انتظار هم می رود، آسان نیست. برای اینکه در نواختن سازی به تسلط نسبی برسید، باید به فاکتورهای زیادی دقت کنید. اینکه شما به چه سازی علاقه دارید بسیار مهم است، همچنین باید مشخص کنید که چه مقدار میخواهید برای خرید ساز مورد علاقه تان هزینه کنید. پس ابتدا از قیمت های موجود آگاهی کامل پیدا کنید به عنوان مثال اگر به سنتور علاقه دارید قبل از خرید سنتور بودجه موردنظرتان را تهیه کنید. سایتهای زیادی مانند ساز24 امروزه قیمت های آپدیت سنتور و سایر انواع سازها را ارائه می دهند. بعد از این مرحله باید بدانید که لازم است زمانی را نیز صرف یادگیری سازتان کنید و با انگیزه، اراده و صبوری در این مسیر قدم بردارید و البته تمرین مستمر و بسیار داشته باشید! اما این راه با تمام سختی هایش، رهروان بسیاری هم دارد. ولی چرا؟ برای اینکه هیچ حسی بهتر از این نیست که بتوانید یک قطعه گوش نواز موسیقی را به نحو احسن اجرا کنید، یا اینکه همراه دوستانتان به گروه نوازی بپردازید و یا با سبک و سلیقه خودتان آهنگسازی کنید! حقیقت این است که موسیقی زندگی ما انسان ها را زیبا و جذاب تر می کند و در مواقع مختلف، باعث ایجاد حس آرامش یا هیجان در فرد می شود. یادگیری یک ساز می تواند اولین قدم برای رسیدن به این احساس خوب باشد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد در سنین مختلف علاقه مند به یادگیری سازی بخصوص شده و دوره های آموزشی مرتبط با آن ساز را آغاز می کنند. گاهی از اوقات، افراد در سنین بالاتر با توجه به مشغله هایی که در خانه و محل کار دارند، نگران دشواری های فرایند یادگیری هستند. ضمن اشاره به این مسأله مهم که “هیچ گاه برای یادگیری موسیقی دیر نیست”، در ارتباط با این دغدغه که یادگیری چه سازی می تواند برای یک بزرگسال آسان تر باشد و زودتر به نتیجه برسد، ابتدا باید مقدمات دیگری را در نظر گرفت که در نهایت موجب سختی یا آسانی یادگیری یک ساز برای فرد می شوند. در این زمینه راهنمایی هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله به تشریح آنها خواهیم پرداخت.
انتخاب حساب شده ی ساز مهم است، چرا که اگر با ساز به خوبی ارتباط برقرار نکنید، احتمالاً انگیزه و رغبت کافی را برای تمرین کردن نخواهید داشت و طبیعتاً با سرعت کمی پیش خواهید رفت و یادگیری آن ساز برایتان سخت می شود! سازی که انتخاب می کنید باید همان سازی باشد که گاه و بی گاه با اشتیاق سراغ آن می روید و آن را می نوازید. پس برای انتخاب ساز مناسب، پیش از آنکه به سخت یا آسان بودن یادگیری آن فکر کنید، به این نکات توجه کنید:
اگر ترجیح می دهید نواختن سازی را بلد باشید که بتوان همراه آن آواز خواند یا آواز خواندن فرد دیگری را همراهی کرد، شاید یادگیری سازهای کوبه ای مثل درامز یا پرکاشن شما را به مقصودتان نرساند. در مقابل، سازهای زهی-زخمه ای مثل تار، سه تار و گیتار و یوکلِلی و همچنین سازهای صفحه کلید دار مثل پیانو و کیبورد انتخاب های درستی برای شما هستند. اما اگر نقش داشتن در یک گروه یا ارکستر موسیقی همیشه برایتان فعالیتی جذاب به نظر می رسیده، گزینه های نامحدودی برای شما وجود دارد! انواع سازهای کوبه ای مثل درامز، پرکاشن، کاخون، تنبک، دف و …، سازهای باس مثل گیتار باس یا ویولنسل و تقریباً هر نوع ساز دیگری که در آن مهارت پیدا کنید می تواند مجوز ورود شما به گروه های موسیقی باشد. صرفاً سازی را انتخاب کنید که با روحیه شما سازگار باشد و خواسته شما را از موسیقی برآورده کند.
برای ما ایرانی ها همیشه دوراهی “موسیقی سنتی یا موسیقی غربی” وجود دارد، اما در واقع موسیقی غربی (جهانی) خود شامل چندین زیرمجموعه (سبک کلاسیک و سبک های امروزی مثل پاپ، راک، بلوز، جز، متال، کانتری) است. اگر بخواهید وقت و تلاش خود را منحصراً وقف یک سبک کنید ، شاید این مسأله بطور مستقیم در روند انتخاب سازتان تأثیر بگذارد. برای مثال اگر ساز نی را انتخاب کرده باشید، صدای سازتان در موسیقی اصیل ایرانی (چه بصورت تک نوازی و چه در گروه نوازی ها) همیشه مورد پذیرش است اما نزدیک شدن به سبک های غربی با این ساز آسان نخواهد بود. یا ساز درامز که یک ساز غربی به شمار می رود، در سبک های امروزی مثل پاپ، راک، متال، جز، بلوز… کاربرد دارد، اما با انتخاب آن مشخص کرده اید که با حیطه موسیقی کلاسیک کاری ندارید! سازی مثل ویولن این فرصت را به شما می دهد که در سبک های مختلف بنوازید و بخشی از گروه های کوچک و بزرگ موسیقی باشید، اما در این صورت مسلماً باید سختی های یادگیری آن را به جان بخرید!
تمام سازهای ساخته شده و ساخته نشده در جهان، با ایجاد ارتعاش بر یک بستر فیزیکی و در نتیجه آن ایجاد موج های صوتی به صدا در می آیند. معیاری که سازهای مختلف را در دسته بندی های مختلف قرار می دهد، نحوه ارتعاش و خلق امواج صوتی است. در واقع بعضی از سازها با کوبش (بوسیله دست یا ابزار خاص)، بعضی از آنها با دمیدن هوا و بعضی با زخمه یا ضربه زدن بر سیم ها به صدا در می آیند. شما نیز می بایست بر اساس قابلیت ها و محدودیت هایی که در خود می بینید، انتخاب کنید که به کدام نوع از سازها بیشتر علاقه مندید و با آن احساس راحتی دارید. پنج خانواده اصلی سازها عبارتند از:
لازم به ذکر است که بعضی از سازها را با توجه به مکانیزم آنها می توان در چند دسته بندی جای داد، برای مثال ساز پیانو، علاوه بر اینکه در خانواده سازهای کلاویه ای است، به دلیل اینکه از برخورد چکش ها بر روی سیم ها به صدا در می آید، یک ساز زهی-کوبه ای نیز محسوب می شود.
با در نظر گرفتن تمامی این نکات، در نهایت اگر به دنبال سازی هستید که بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن بر آن تسلط نسبی پیدا کرد و به اصطلاح از آن “صدای خوبی در آورد”، توجه شما را به گزینه های زیر جلب می کنیم:
بخاطر ظرافت و سبکی ساز و سهولت در نوازندگی، از سازهایی به شمار می آید که هنرجو به خوبی با آن ارتباط برقرار می کند و روند پیشرفت در نوازندگی آن نسبتاً سریع است.
سنتور برای نوازندگی در هر کدام از دستگاه های موسیقی ایرانی، منحصراً کوک می شود، بنابراین پیدا کردن نت های صحیح بر روی آن آسان است و هم چنین نحوه نواختن آن، یکی از آسان ترین و بی دردسر ترین ها برای دوره آغازین یادگیری ساز است.
یکی از خاص ترین سازهای کوبه ای است که بخاطر ظرافت و وزن مناسبش، مورد توجه هنرجویان بسیاری، خصوصاً بانوان، قرار می گیرد. در دوره ای نسبتاً کوتاه می توانید چندین ریتم و تکنیک مختلف بر روی دف یاد بگیرید.
نواختن پیانو همانقدر که در مقاطع حرفه ای می تواند پیچیده و سخت باشد، در آغاز یادگیری می تواند آسان و کم زحمت باشد. چینش نت های دوازده گانه (موسیقی غربی) و الگوی تکرار آنها بر روی پیانو، درک خوبی از فواصل، آکوردها و سایر جنبه های تئوریک موسیقی به هنرجو می دهد و خیلی زود می توان با آن قطعات آسان ولی خوش صدا نواخت.