مجله علمی خبری آموزشی تفریحی

همه اتفاقات و مقالات بروز در پرشین مگ

مجله علمی خبری آموزشی تفریحی

همه اتفاقات و مقالات بروز در پرشین مگ

خرید سه تار | بخش اول

راهنمای خرید سه تار


خرید سه تار

صنعت و ساختمان سه تار

سلیقه در پرداخت چوب: سه تار در مراحل مختلف مورد پرداخت با رنده، سمباده، لیسه و … قرار می­گیرد که کیفیت پرداخت، نشان از حوصله و سلیقه سازنده می­باشد.

کیفیت رنگرزی: سازندگان مختلف ممکن است روشهای زیادی برای رنگرزی انتخاب کنند مانند لاک الکل، سیلر و …، که نوع رنگرزی و سلیقه در این مورد می تواند درصدای سه تار و فاکتور قیمت در خرید سه تار تاثیر بگذارد. (مثلا رنگهای پوشاننده میتواند جلوی ارتعاش الیاف چوب را بگیرد) البته رنگ در ظاهر زیبای سه تار بسیار موثر است.

انضباط و چینش گوشی­ها و کیفیت خرک و پرده: چیدمان و کیفیت گوشیها از سلیقه در سوراخکاری و بُرقو زدن مناسب حکایت دارد و گوشی های خوش تراش هم به صدای سه تار کمک می­کند و هم در نگهداری کوک موثر است. طراحی مناسب خرک در خوش صدایی سه تار بسیار موثر است که دست ساز بودن آن می­تواند یک مزیت به شمار رود. جنس پرده و چیدمان منظم و کوک دقیق از پارامترهای بسیار مهمی است که از تخصص سازنده حکایت دارد.

کیفیت چسباندن کاسه و دسته و ترکه: یکی از قسمتهای مهم در ساخت سه تار، سرهم کردن اجزای ساز و چسباندن قسمتهای مختلف آن است. زیبایی در اتصال اجزا، هم نشان از سلیقه سازنده دارد و هم می­تواند به ایجاد صدایی متناسب کمک کند.

رعایت اندازه­ها و الگوها و وزن استاندارد: در ساخت سه تار بر حسب اینکه چه الگویی مورد طراحی واقع شده است، استانداردهایی وجود دارد. مثلا قطر دسته، صفحه، ابعاد کاسه و … . از جزئیات مهم، فاصله سیم از دسته و فاصله سیم­ها از یکدیگر است. یک نکته ظریف، میزان بودن جاییست که در آن مضراب به سیم برخورد می­کند که رعایت این نکات به ظرافت سه تار می­افزاید. در برخی از سه تار ها وزن زیاد به معنی ضخامتهای نامناسب صفحه و کاسه یا خیس بودن چوب آن است. و در برخی، سبک بودن زیاد سه تار ها به معنی پوک بودن چوب و یا ضعیف بودن آن است که این به تجربه به دست می­آید و با مقایسه با صدای ساز اعتبار پیدا می­کند.


منبع: معیارهای ارزیابی سه تار

نظرات 6 + ارسال نظر
علی یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 17:51

به عنوان نوازنده تار وقتی برای خرید سه تار جستجو میکنم گیج میشم واقعا
مقاله شما خیلی به من کمک کرد تا بفهمم چه مسیری در راه انتخاب سه تار درست تر و کارامد تر است

فرح سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1399 ساعت 18:51

خرید سه تار با توجه به این که جز ساز های پرطرفدار دنیای اماتوران موسیقی است بسیار اهمیت بالایی دارد و نباید سر سری گرفته شود
جزییات مهمی گفته شد در مطلب و قابل تحسین است این میزان توحه اما نمیتوان صدای ساز را به صورت اینترنتی شنید مگر این که ویدئو آنها ضبط شود

سعید سه‌شنبه 2 اردیبهشت 1399 ساعت 17:36

برخی فکر میکنند ساز هایی که ظاهر خوبی دارند صدای خوبی هم دارند در صورتی که اگر سازنده ناشی باشد و به زیبایی ساز بپردازد ممکن است اثر منفی روی صدای ساز داشته باشد
سه تاری مثل سه تار محمدی الگو کمالیان هم صدای بی نظیری دارد و هم ظاهری جذاب

فرح یکشنبه 31 فروردین 1399 ساعت 22:26

من عاشق صدای سه تار هستم و فکر میکنم بهترین صداییه که یه ساز میتونه داشته باشه مخصوصا وقتی خودم برای خودم میخوام ساز بزنم حتما سه تارم رو برمیدارم و باهاش دشتی میزنم

الناز یکشنبه 10 فروردین 1399 ساعت 13:08

من سه تار میزنم و به نظرم مطالب کامل و جامعی داشتید تنها نکته ای که دوست دارم بگم اینه که گاهی فراموش میکنیم که سازندگی ساز هم هنر است و به هر سازنده ای اطمینان میکنیم برای سازی که میخواهیم تهیه کنیم و این اصلا درست نیست، در واقع هر ساز شخصی خودش را دارد و تنها سازنده وقتی ساز را سر هم کرد متوجه این صدا و شخصیت میشود. در نتیجه تجربه سازنده برای ساخت با بهترین کیفیت بسیار حائز اهمیت است.

سارا چهارشنبه 6 فروردین 1399 ساعت 12:51

متاسفانه امروزه به دلیل راحتی ساخت اکثر سازندگان به کاسه های ترکه‌ای روی اوردن ولی تمیزی و کیفیت صدایی که کاسه های یک تکه دارند غیر قابل انکار است. در عین حال بسیاری سازندگان به قدری حرفه ای ترکه ها را کار میکنند که صدایی نزدیک به صدای کاسه یک تکه میگیرند از ساز.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد