مجله علمی خبری آموزشی تفریحی

همه اتفاقات و مقالات بروز در پرشین مگ

مجله علمی خبری آموزشی تفریحی

همه اتفاقات و مقالات بروز در پرشین مگ

اختلافات قیمت سنتور از تومان تا میلیون

اختلاف قیمت سنتور


سنتور یکی از سازهایی است که تقریبا 70 درصد علاقه مندان به موسیقی آن را می پسندند و به دنبال یادگیری آن هستند. زمانی که کسی قصد یادگیری سنتور می کند معمولا ابتدا آموزشگاه و یا استاد مناسب را پیدا میکند. زمانی که میخواهد سنتور لازم را تهیه کند به طور معمول سنتور را انتخاب میکند که استاد به او پیشنهاد می دهد. البته گاها دست به سرچ و گشت و گزار در اینترنت میشود... خب در نهایت تصمیم به خرید می گیرد.

چیزی که اینجا روشن میشود تفاوت های میلیونی قیمت سنتور است. مگر می شود یک سنتور با سنتور دیگر در این حد تفاوت قیمتی داشته باشند. اما باید به این نکته توجه داشت که سنتور نیز مانند سایر محصولات انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن قیمت متفاوتی نیز می گیرد. به عنونا مثال مدل لاکوک مانند سل کوک 9 خرکی است اما در مقایسه با سنتور سل کوک صدای زیرتری دارد و از نظر کوک نیز یک پرده بالاتر از سنتور سل کوک می‌شود. سنتورهای 10، 11 و 12 خرکی نیز از مدل‌های دیگر سنتور است که برای تک نوازی مناسبتر است.

اساتید موسیقی اعتقاد دارند که در خرید سنتور باید معیار اول سازنده ساز باشد اما آیا واسطه گران فروش آلات و ادوات موسیقی به سازندگان اصلی ساز اشاره می‌کنند؟ خب در اکثر موارد نه، ولی مراجع تخصصی و با اسم و رسم مانند ساز24 نام سازنده را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در مشخصات ساز معرفی می کنند. سنتورها معمولا مزین به مهر خالق آن هستند که به نوعی ضمانت کیفیت آن‌ها محسوب می‌شود. از برترین نوازندگان سنتور هم می‌توان به پرویز مشکاتیان، سیامک آقایی، ابوالحسن صبا و اردوان کامکار اشاره کرد.

قیمت سنتور باید معیار دوم خرید و فروش این ساز باشد. اگر سری به سایت‌های آنلاین فروش آلات و ادوات موسیقی مانند ساز24، دیجی کالا، دیوار و شیپور و ... بزنید، متوجه می شوید که از یک میلیون تومان تا سی میلیون قیمت‌ها در نوسان است. مثلا « بسته سنتور علیزاده یک مهر با قیمت 1350 هزار تومان در ساز24 به فروش می رسد. در مقابل سنتور پژوهشکده سنتور گوهر ویژه با قیمت 11 میلیون در این سایت خریداری شده است. البته نباید فراموش کرد که سنتورهای دست دومی نیز وجود دارند که افراد در سایت هایی مانند دیوار و شیپور آگهی می کنند و قیمت آنها به نسبت مناسب است اما آیا مورد اطمینان هستند؟ قطعا باید هنگام خرید خرید سنتورهای دست دوم دقت کنید که دچار تاب‌خوردن و انحنا از ناحیه صفحه زیرین شوند.



منبع: اختلاف میلیونی سنتورها

نظرات 10 + ارسال نظر
کریم شنبه 21 تیر 1399 ساعت 16:35

قیمت سنتور با عوامل مختلفی بالا و پایین میشود و این موضوع تماما باید بر اساس کیفیت صدای ساز باشد.
به هر حال سنجین ساز که وظیفه ان تولید صداس از روی چیزی غیر از صدا منطقی نخواهد بود.

علی سه‌شنبه 17 تیر 1399 ساعت 15:43

اختلاف قیمت بین سنتور ها بسیار منطقی و لازم است.
اگر سازندگان دستشان در قیمت گذاری متفاوت باز نباشد و قیمت ها یکدست باشد رقابت در بازار از بین میرود و بی شک کیفیت ساز ها بسیار پایین خواهد آمد.

بردیا شنبه 14 تیر 1399 ساعت 15:45

دلیل اصلی این مقدار اختلاف قیمت در واقعا به دلیل نوع کار هر سازنده و میزان زمانی است که صرف ساخت ساز میکنند.
طبعا هر کسی برای زمان خود ارزشی متفاوت قائل است و قیمتی متفاوت روی کار و یا هنر خود میگذارد.

بهرام یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 17:35

قیمت سنتور عوامل متعددی میتواند داشته باشد که میتواند از صدای ان شروع شود و تا صرفا زیبایی بصری ان ادامه داشته باشد که همه این ها را سازنده با توجه به وقتی که گذاشته است میتواند متغیر تعیین کند.

ناصر سه‌شنبه 3 تیر 1399 ساعت 17:52

قیمت سنتور های مختلفی که در بازار موجود است توسط سازنده های ان تعیین میشود و این ازادی زیادی به انها داده و بسیار سازندگانی هستند که کیفیت لازم را ندارند اما قیمت بالایی تقاضا میکنند برای ساز خود.
این نوازندگان اماتور و تازه کار هستند که از این اتفاق ضربه میخورند

مسعود دوشنبه 2 تیر 1399 ساعت 15:13

اختلاف قیمتی که در حال حاضر بازار سنتور ایران دارد بسیار بی‌منطق است و دلیلی بر این همه اختلاف نیست چرا که اختلاف کیفیت این ساز ها در حدی که مشاهده میشود نیست و بسیار سازهایی هستند که کیفیت مشابهی دارند ولی قیمت های بسیار متفاوتی روی انها گذاشته شده است

بهنام یکشنبه 1 تیر 1399 ساعت 19:16

اختلاف قیمتی سنتوررا در صدای ساز میتوان دید کهالبته این مسئلهبی شک برای تازه کاران قابل درک نیست و برای انها بهتر است سازی که ارزان تر است تهیه کنند و کم کم گوششان را به صداهای بهتر عادت دهند

آزاده یکشنبه 18 خرداد 1399 ساعت 18:50

این بازار فعلی سنتور به طرز فاجعه باری در حال اسیب زدن به موسیقی ماست، چرا که میانگین کیفیت سازهای موجود بسیار پایین امده است و صدای قابل قبول موسیقی های موجود هم کاهش کیفیت داشته است.

صابر یکشنبه 10 فروردین 1399 ساعت 13:12

خیلی مطلب مفیدی گذاشتید و به نظر من مهم ترین نکته هنگام قیمت گذاری سنتور تجربه سازنده آن در زمینه با کیفیت صدا گرفتن از یک تخته چوب ساده است، چیزی که خیلی از هنرجو ها از آن غافلند. برای مثال ساز سنتور انصاری ویژه از سازهاییست که در کمال سادگی نهایت کیفیت صوتی را دارا است و یا ساز های حمید موسوی مانند سنتور موسوی سه مهر ویژه هم همین خصوصیت را دارد.

سارا چهارشنبه 6 فروردین 1399 ساعت 12:55

در این که ساز مضراب خورده صدای پخته تری دارد تا ساز نو شکی نیست اما صدای ساز باید زیر دست صاحب ساز مضراب بخورد تا با سبک نوازندگی همان نوازنده هماهنگ شود. به مرور زمان ارتعاشات صدای مضراب زدن روی چوب اثر می‌گذارد و این همان پختگی ساز است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد